Waarom Google Adwords helemaal niet zo heilig is

Google Adwords is een beetje als een mobiel hebben: Het is een ongeschreven regel, maar als je het niet hebt hoor je er eigenlijk niet bij. Maar waarom vindt iedereen Google Adwords zo heilig en is het echt zo zinvol/onmisbaar als men zegt?

Tijd en geld
Waarschijnlijk weet je wel dat je voor Google Adwords vaak heel diep in de buidel moet tasten én het jou (of een professioneel bureau) erg veel tijd kost. En je vraagt je dan vast ook wel eens af of dat het allemaal wel waard is. Want het is geen kwestie van een campagne maken en dan loopt het wel. Wij zijn van mening dat er vele andere wegen naar Rome lijden die veel minder kostbaar (in tijd en geld) zijn. Want klik jij zelf eigenlijk op zo’n gele advertentie met “Adv” er voor in Google of klik je dan juist op de eerst paar zoekresultaten zonder dit? Wij niet. Daarentegen klikken we wel weer op de afbeeldingen uit webshops die Google toont (zijn ook advertenties).

Hoe meer bedrijven het gebruiken, hoe duurder het wordt
Begrijp ons niet verkeerd, Google Adwords zou goed kunnen werken voor bijvoorbeeld een webshop waarop diverse producten verkocht worden (zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp, etc). Je kunt dan de verschillende unieke producten promoten. Maar voor een “normale” informatieve bedrijfswebsite heeft het volgens ons weinig zin en is het voornamelijk weggegooid geld (en tijd). Het is zelfs zo dat bepaalde zeer populaire zoekwoorden zo populair zijn dat ze veel te veel waard zijn om er echt iets uit te halen. Wil je bijvoorbeeld met je website bovenaan in Google als men zoekt op “schoenen”, dan betaal je letterlijk de hoofdprijs. Voor “laarzen” wordt het al iets minder (maar nog steeds te duur) en voor “overknee laarzen” begint het al ergens op te lijken.

Afgestraft door Google
Er zijn zelfs zoekwoorden die je zou moeten vermijden in je Adwords campagne, omdat Google er zacht gezegd niet blij mee is (en zal je website dus niet hoog verschijnen). Dit zijn termen als “gratis” en “geld verdienen”. Ook als je de strategie voert om een mailinglijst op te bouwen via een zogenaamde opt-in pagina dan is het sterk af te raden om daarvoor Google Adwords te gebruiken. Google staat deze opt-in pagina’s namelijk niet meer toe.

SEO en Facebook advertisement
Wanneer Google Adwords voor jou werkt en het de tijd en het geld waard is moet je er zeker mee door gaan. En twijfel je of het iets voor je is, dan kan uitproberen ook geen kwaad. Verdiep je wel even in de richtlijnen, want die veranderen snel. Onze voorkeur ligt vandaag de dag meer bij een goede zoekmachine optimalisatie (SEO) en Facebook advertisement. Ook LinkedIn komt binnenkort met advertenties.

Wil je je website SEO optimaliseren of hulp bij een Facebook (en in de toekomst LinkedIn) advertentie? Neem dan contact op!