"Good design can move mountains"

Allround ontwerpbureau voor grafische vormgeving, drukwerk en webdesign
Offerte aanvragenContact opnemen

"Good design can move mountains"

Allround ontwerpbureau voor grafische vormgeving, drukwerk en webdesign
Offerte aanvragenContact opnemen

Fysieke winkel dicht door lockdown? Regel nu een webshop!

Dat een webshop (maar ook website!) nu nog belangrijker is dan ooit, weet iedereen. Dat het vandaag de dag niet kan dat je klanten laat bellen of appen naar een telefoonnummer om een bestelling te plaatsen (waar staat je assortiment dan?!), weet ook iedereen. Ik geef je een aantal tips:

Goede website

Je webshop is natuurlijk niet van de een op andere dag klaar, maar een (eenvoudige) website kan wel snel online zijn. Ook wanneer je in principe geen producten verkoopt moet je natuurlijk een goede website hebben. Als je geen website hebt sta je met 3-0 achter bij je concurrentie.

Mobiel vriendelijk

Ruim tachtig procent van de Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten. Zorg dat je daar niet bij hoort! Want tegenwoordig bekijkt iedereen websites veel meer op mobiel. Ook Google beoordeeld websites die mobiel vriendelijk zijn als beter. Met je mobiel vriendelijke website verschijn je in Google dus boven je concurrenten die dat niet hebben. Websites en webshops die ik bouw (in WordPress) zijn altijd mobiel vriendelijk.

Zorg dat je zichtbaar bent

Dit is wel de meest gestelde vraag: Hoe zorg ik dat ik goed zichtbaar ben? Google veranderd die “regels” heel vaak. Maar de tips die ik kan geven:

  • Vraag een tekstschrijver met kennis van SEO (Search Engine Optimalisation) voor je teksten. Ik ken een goede!
  • Google kan je zien als een gemiddelde website bezoeker. Als je je website of webshop prettig leesbaar maakt voor je bezoekers (werk dus met kopjes, subkopjes, alinea’s en opsommingen) scoor je ook bij Google.
  • Zorg dat je website/webshop mobiel vriendelijk is.
  • Deel je website en webshop met enige regelmaat op diverse social media. De wat kleinere webshop kunnen prima elk nieuwe product op social media zetten. Ook je acties kan je delen. Grote webshops delen vaker de bijzondere of populaire producten. Zet wel altijd de link naar het product of naar je webshop in het bericht!
  • Plaats regelmatig nieuwe content. Dus nieuwe producten, maar ook een nieuwe blog, recept, (online) evenement of nieuwsbericht doen het goed.
  • Maak gebruik van Google Adwords.
  • Mocht je doelgroep ook nog (veel) offline de krant, magazines of folders lezen dan kan je hier ook gebruik van maken. Alleen als je doelgroep dit doet.

Verhoog je betrouwbaarheid

Overweeg of je een keurmerk op je webshop wilt. Zo heb je bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg. Zeker voor de grotere landelijke webshops is dit een must, maar ook als je nog niet zo groot bent komt het betrouwbaarder over met keurmerk.

Van bezoeker naar klant

Het is natuurlijk de bedoeling dat je bezoekers ook daadwerkelijk wat bij je webshop kopen. Hier heb ik een paar tips voor:

  • Houd de webshop logisch en overzichtelijk.
  • De klant moet in zo weinig mogelijk klikken bij het juiste product komen. Zorg dus voor een zoekfunctie en goede onderverdeling in categorieën en/of tags.
  • Less is more! Zet de webshop niet vol met visuele effecten en schreeuwerige advertenties. En flash animaties moet je al helemaal niet doen, dit wordt niet ondersteund op mobiel
  • Zorg dat je webshop snel is.
  • Zet duidelijk op je webshop hoe men producten kan retourneren.
  • Toon gerelateerde producten (als iemand een muts koopt, is men wellicht ook geïnteresseerd in een sjaal), maar kijk uit met alternatieve producten (als men een blauwe muts mooi vind en je toont ook een rode). Dit kan verwarring zaaien.

De beste service

Uiteraard lever jij de beste service. Je moet dan hier aan denken:

  • Zorg er voor dat je het product op de afgesproken levertijd bezorgt en dat dit in goede staat gebeurt.
  • Denk ook aan de verpakking. Een kartonnen doos met handgeschreven adres is minder professioneel. Een handgeschreven kaartje bij de doos in wordt dan wel weer gewaardeerd.
  • Zorg voor een klachtenformulier op je website, voor het geval een klant niet tevreden was. En reageer ook snel en accuraat bij eventuele klachten.
  • Zorg voor een bedankpagina als de klant een bestelling geplaatst heeft. Daarop kun je de klant bijvoorbeeld de keuze geven om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Niet vergeten

Vergeet niet om ook klantenservice- en contactpagina’s toe te voegen. Bezoekers willen weten waar de webshop gevestigd is, wat de levertijden en verzendkosten zijn. En de privacypolicy pagina is tegenwoordig ook verplicht, naast het feit dat de webshop moet beginnen met https:// en er een cookiemelding op moet zitten. En vergeet ook de algemene voorwaarden niet.

Actie!

In verband met de lockdown heb ik een actie. Bekijk hem hier onder. Ik heb nog 2 plaatsen over dus reageer snel!