"Good design can move mountains"

Allround ontwerpbureau voor grafische vormgeving, drukwerk en webdesign
Offerte aanvragenContact opnemen

"Good design can move mountains"

Allround ontwerpbureau voor grafische vormgeving, drukwerk en webdesign
Offerte aanvragenContact opnemen

UX en UI design: de betekenis, het verschil en de overeenkomsten

Als je een website of applicatie wilt laten ontwerpen, dan verdiep je je waarschijnlijk eerst in de mogelijkheden. In de oceaan aan mogelijkheden zijn er ook tal nieuwe termen waarvan je niet de betekenis niet 1, 2, 3 kent. UX en UI design zijn zulke termen. Ze worden vaak naast elkaar gebruikt als samengestelde term, UI / UX design, waardoor het verschil niet direct duidelijk is. In dit blog gaan we het een en ander verduidelijken zodat je beter weet wat de termen inhouden. Wat betekenen de termen, wat is het verschil en wat hebben ze met elkaar te maken?

In het kort de betekenis van de termen

  • UI design staat voor User Interface Design en omvat de look en feel die iedereen te zien krijgt.
  • UX design staat voor User Experience Design en omvat de structuur en indeling van de website.

Wat is UI design?

De term UI design staat voor User Interface Design en heeft betrekking op de gebruikersinterface. De gebruikersinterface is de grafische lay-out van een applicatie. Het bestaat uit de knoppen waarop gebruikers kunnen klikken, de tekst die ze lezen, de afbeeldingen, schuifregelaars, tekst invoervelden en alle andere items waarmee de gebruiker interactie heeft. Dit omvat schermlay-out, overgangen, animaties en elke micro-interactie. Elk soort visueel element, interactie of animatie moet allemaal worden ontworpen.

Deze taak is voor UI-ontwerpers. Ze beslissen hoe de applicatie eruit komt te zien. Ze moeten kleurenschema’s en knopvormen kiezen, maar ook de breedte van lijnen en de lettertypen die voor tekst. UI-ontwerpers creëren de look en feel van de gebruikersinterface van een applicatie.

UI-ontwerpers zijn grafisch ontwerpers. Ze houden zich bezig met esthetiek (de leer van zintuiglijke waarneming). Het is aan hen om ervoor te zorgen dat de interface van de applicatie aantrekkelijk en visueel stimulerend is en een passend thema heeft dat past bij het doel en/of de persoonlijkheid van de app of website. En ze moeten ervoor zorgen dat elk visueel element verenigd aanvoelt, zowel esthetisch als doelgericht.

Wat is UX design?

UX design gaat over de gebruikerservaring. De ervaring van een gebruiker met de app of website wordt bepaald door hoe ze ermee omgaan. Is de ervaring soepel en intuïtief of onhandig en verwarrend? Voelt het navigeren logisch aan of voelt het willekeurig aan? Geeft interactie met de app mensen het gevoel dat ze de taken die ze willen bereiken efficiënt uitvoeren of voelt het als een worsteling? De gebruikerservaring wordt bepaald door hoe gemakkelijk of moeilijk het is om te communiceren met de elementen van de gebruikersinterface die de UI-ontwerpers hebben gemaakt.

UX-ontwerpers houden zich dus ook bezig met de gebruikersinterface van een applicatie. En daarom raken mensen in de war over het verschil tussen de twee. Maar terwijl UI-ontwerpers de taak hebben te beslissen hoe de gebruikersinterface eruit komt te zien, bepalen UX-ontwerpers hoe de gebruikersinterface werkt.

Ze bepalen de structuur van de interface en de functionaliteit. Hoe het is georganiseerd en hoe alle onderdelen zich tot elkaar verhouden. Kortom, ze ontwerpen hoe de interface werkt. Als het goed werkt en naadloos aanvoelt, zal de gebruiker een goede ervaring hebben. Maar als navigatie gecompliceerd of niet intuïtief is, is een slechte gebruikerservaring waarschijnlijk. UX-ontwerpers werken eraan om het tweede scenario te vermijden.

Samenwerking

Dus een UX-ontwerper bepaalt hoe de gebruikersinterface werkt, terwijl de UI-ontwerper bepaalt hoe de gebruikersinterface eruitziet. Dit is een proces waarin veel wordt samengewerkt. Terwijl het UX-team de app of website uitwerkt, hoe alle knoppen u door uw taken laten navigeren en hoe de interface op efficiënte wijze voorziet in de informatie die de gebruiker nodig heeft, werkt het UI-team aan hoe al deze interface-elementen eruit zullen zien op het scherm.

Laten we zeggen dat er op een bepaald moment in het ontwerpproces is besloten dat er extra knoppen aan een bepaald scherm moeten worden toegevoegd. Dit zal de manier waarop de knoppen moeten worden georganiseerd veranderen en kan een verandering van vorm of grootte vereisen. Het UX-team zou de beste manier bepalen om de knoppen op te zetten, terwijl de UI-teams hun ontwerpen zouden aanpassen aan de nieuwe lay-out. Constante communicatie en samenwerking tussen UI en UX-ontwerpers zorgen ervoor dat de uiteindelijke gebruikersinterface er zo goed mogelijk uitziet en tegelijkertijd efficiënt en intuïtief werkt.

Onderzoek is belangrijk

Onderzoek is van vitaal belang voor zowel UI- als UX-ontwerpers. Het is belangrijk voor beide disciplines om zoveel mogelijk goede informatie te verzamelen om hen te helpen bij het maken van geschikte ontwerpen, en beide volgen een vergelijkbare aanpak.

Beiden zullen onderzoeken wat gebruikers willen. Wat verwachten de gebruikers van toepassingen zoals die worden ontwikkeld. Dit onderzoek wordt vaak herhaalt en omvat bruikbaarheidssessies, waarbij echte gebruikers interactie hebben met versies van bepaalde functionaliteit of visuele ontwerpen die worden getest om te bepalen of de ontwerpers het juiste pad bewandelen.

Dit proces omvat het genereren van prototypen, zoals wireframe-weergaven van interface-elementen, om de reactie van een gebruiker strikt op de geteste functionaliteit te peilen. Dit kan ook gaan om snelle visuele A / B-tests van mogelijke versies van de look en feel om te bepalen welke voorkeur de gebruiker heeft.

In alle gevallen helpt onderzoek bij het begeleiden van de stappen die ontwerpers. De informatie die UI- en UX-ontwerpers zoeken, is echter heel verschillend.

Onderzoek in UI Design

UI-ontwerpers moeten ervoor zorgen dat de visuele taal die ze kiezen past bij de app of website die ze ontwikkelen. Ze proberen de verwachtingen van gebruikers te voorspellen. Als uw team een ​​reis-app ontwerpt, is het belangrijk om te onderzoeken hoe andere reis-apps in het verleden zijn ontwikkeld. Welke werkten? Welke niet? Waarom werkte deze wel en die niet? Er zijn ontwerplessen te trekken uit het werk dat anderen eerder hebben gedaan. Onderzoek kan erop wijzen dat mensen de voorkeur geven aan omlijnde pictogrammen.

Onderzoek voor UX Design

UX-design is vooral geïnteresseerd in gebruikersverwachtingen. Alle ervaringen en interacties die gebruikers hebben gehad met elke applicatie die ze in hun leven hebben gebruikt, hebben geholpen bij het bepalen van hun verwachtingen over hoe interfaces zouden moeten werken. Als een UX-ontwerper niet goed bekend is met deze verwachtingen, kunnen ze onbedoeld een interface-interactie ontwerpen die voor hen logisch lijkt, maar die dat in de praktijk niet is. Gebruikers vinden het niet prettig wanneer een interface zich heel anders gedraagt ​​dan ze hadden verwacht en dit kan een negatieve invloed hebben op hun ervaring.

De meeste mensen zijn bijvoorbeeld vertrouwd met het idee dat u twee keer op een bestand klikt om het te openen en één keer om het te selecteren. Dit is een interfacegedrag dat al bijna net zo lang bestaat als er grafische gebruikersinterfaces zijn.

UI versus UX: twee verschillende disciplines die in harmonie werken

UI-design en UX-design omvatten verschillende vaardigheden, maar ze zijn een integraal onderdeel van elkaars succes. Een mooi ontwerp kan een interface niet redden die onhandig en verwarrend is om te navigeren. En een briljante gebruikerservaring kan mislukken door een slecht visueel interfaceontwerp dat het gebruik van de app onaangenaam maakt. Zowel UI- als UX-designs moeten foutloos worden uitgevoerd en perfect worden afgestemd op reeds bestaande gebruikersverwachtingen om een ​​uitstekende gebruikersinterface en -ervaring te creëren.

Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions