Hoe kom ik aan e-mailadressen voor mijn mailinglist?

leestijd 3 minuten

Dat het hebben van een lijst met emailadressen van potentieel geïnteresseerde klanten waardevol is, hoef ik je vast niet uit te leggen. De marketing-guru’s zeggen niet voor niets “The money is in the list”. Het is tenslotte een lijst met e-mailadressen van mensen of bedrijven die geïnteresseerd zijn in iets wat jij te bieden hebt. Je kunt dus direct contact opnemen met je potentiële klanten. Het versturen van een mailing wordt door veel ondernemers als vervelend ervaren. Het voelt als spammen. Maar het gaat er ook om hoe je de mail opstelt, wat je inhoudelijk te bieden hebt en wat je tone-of-voice is. Maar zorg in ieder geval dat je mailadressen verzamelt. Wat je vervolgens met die emailadressen doet is aan jou:

  • Je kunt een mailfunnel maken met compleet geautomatiseerde mails die verstuurd worden wanneer je een e-mailadres hebt ontvangen. Denk aan mails als iemand jarig is, verlaten winkelwagentjes, follow-up nadat iemand een e-book gedownload heeft.
  • Je kunt de mailadressen (geautomatiseerd) segmenteren om aan de juiste personen de juiste informatie te sturen.
  • Alleen een selectief groepje een aanbieding doen
  • Alleen klanten die een bepaald abonnement bij je hebben afgenomen ontvangen bepaalde tips & trucs over een relevant en waardevol onderwerp
  • Etc

Maar, hoe verzamel je nou die mailadressen. Want de meeste mensen schrijven zich op een website niet meer zomaar in voor een “nieuwsbrief”, tenzij ze korting of iets gratis krijgen (in je webshop). Hun mailbox zit al zo propvol. Ik heb een aantal tips voor je:

Bied waarde

Dit is echt by far de beste tip ooit. Waarde bieden is in alle opzichten heel waardevol. Maak een e-book, whitepaper of “scan” over een oplossing voor een probleem waar jouw klanten mee worstelen (dat relevant is voor jouw bedrijf). Als voedingscoach kun je bijvoorbeeld ook een bepaalde gratis analyse aanbieden van hoe hun gezondheid er nu voor staat. In ruil voor waarde willen veel mensen hun mailadres wel afgeven. Waarde bieden is ook de grootste tip die ik kan geven als je aan e-mailmarketing wilt beginnen. Bied in je mails ook 80% waarde en niet meer dan 20% sales.

Noem het geen “nieuwsbrief”

Een nieuwsbrief bied normaal gesproken weinig waarde. Het wordt als puur informatie gezien met te veel sales er in verpakt, vaak met een gelikte opmaak in de stijl van je bedrijf. Hoewel ik natuurlijk van de branding ben is het juist niet slim je mailing op te maken in je mooie huisstijl. Wat je wel moet doen? Laat je mail er uit zien alsof je vanuit je eigen mailprogramma (Outlook, Apple Mail) mailt. Gewoon tekst dus met een e-mailhandtekening (waar je dan wel een beetje branding toepast). Kleine kanttekening: dit geldt wel vooral voor kleine ondernemingen en ZZP’ers. Ben je een groter bedrijf met meer mensen in dienst dan kun je wel een mooie branding mail versturen, maar ook dan geldt: bied voornamelijk waarde en ga niet te snel over op sale!

Daarnaast zitten potentiële klanten niet te wachten op een mail met jouw laatste projecten o.i.d. Als ze dat willen weten volgen ze je wel op de socials of kijken op je website. Nou kan een webshop wel een zogenaamde gelikte nieuwsbrief bieden, omdat klanten weten dat er dan vaak ook acties en kortingscodes in staan. Maar vergeet ook niet dat je als webshop prima waarde kan bieden in de vorm van bijvoorbeeld DIY (do-it-yourself) tips, styling advies of onderhoud van de producten.

Nu jij

Dus aan jou de uitdaging: bedenk iets wat van waarde kan zijn voor je potentiële klanten wat past bij jouw bedrijf. En ben je bang dat het maken van een e-book je te veel tijd kost? Bekijk dan de mogelijkheden van ChatGPT eens. Let op: neem nooit klakkeloos over wat je terugkrijgt van ChatGPT, maar het kan je wel een hoop inspiratie geven.

*Deze blog kan affiliate links bevatten. Wat houdt dat in? Als je via die link een aankoop doet ontvang ik daar een percentage van. Voor jou verandert er niets, je helpt mij alleen aan een extra zakcentje. Dankjewel alvast ;)!
Wil je meer weten over affiliate marketing en welke mogelijkheden het voor jou biedt? Neem dan contact op.

Gerelateerde blogs

Waarom en hoe moet ik bloggen?

Waarom en hoe moet ik bloggen?

Bloggen kan je in principe toepassen op elke website, in elke branche. Het enige wat je nodig hebt (en wat ook gelijk het lastigste is) is onderwerpen en tijd. Maar laten we beginnen met waarom je zou moeten bloggen. Ik heb 4 redenen voor je: Om je expertise over te...

Lees meer
× Kan ik je helpen?