Hoe maak ik mijn website of webshop beter vindbaar na lancering?

leestijd 12 minuten
Google business profiel J9 design

Je website zou eigenlijk altijd in ontwikkeling moeten blijven. Als je website live is, word het natuurlijk zaak om hem wereldkundig te maken én te houden. Een puur informatieve bedrijfswebsite (niets meer dan een digitale flyer eigenlijk) zal via die weg nooit veel nieuwe klanten aantrekken. Je bezoekers zullen voornamelijk bestaan uit potentiële (lokale) klanten die je exacte bedrijfsnaam toevallig al kennen, familie en vrienden of vrienden van vrienden. Tenzij je echt al inmens populair bent natuurlijk, lucky you!

Om ook bezoekers aan te trekken (en om te zetten in klanten) die nog nooit van je hebben gehoord en je toevallig hebben gevonden door een specifieke zoekopdracht in Google of een social media advertentie moet je minimaal één van onderstaande punten doorvoeren:

1. Maak een Google bedrijfspagina aan en plaats de reviews op je website

Dit is echt een grote must! Je zet je bedrijf hiermee letterlijk op de kaart (Google Maps) en je staat met een overzichtelijk vak aan de rechterkant van Google waar je openingstijden, contactgegevens, reviews en belangrijkste gegevens vermeld staan (zie voorbeeld). En zeker de reviews zijn goud waard! Want wat doe jij als je bijvoorbeeld een vakantie wil boeken of een product wil kopen? Je bekijkt en vraagt na wat anderen er van vinden. Nu hoor ik je denken: ik kan toch ook gewoon mijn klanten vragen om reviews (direct of per mail) en die handmatig op mijn website zetten? Ja dat kan zeker, maar raad ik niet aan. Ik heb hier eerder al een blog over geschreven, waarom het echt aan te raden is om reviews via Google te verzamelen en niet handmatig. Enige wat je nodig hebt voor je Google Business pagina: een gmail e-mailadres.

2. Zorg voor optimale beveiliging

Is je WordPress versie verouderd? Dan straft Google je hiervoor. Hetzelfde geldt voor je plugins en een verouderd thema of framework achter je thema. Klinkt heel technisch, maar je vergroot ook de kans dat je website op zwart gaat doordat hackers bij een verouderde website makkelijker binnen kunnen dringen. Maar wees gerust, dit hoef jij niet te doen. Ik heb hier een oplossing voor: onderhoudscontracten.

3. Pas goede zoekmachine optimalisatie (SEO) toe

Goede SEO is met uitstek de basis voor de vindbaarheid van je website. De vindbaarheid van je website door promotie op Social media (zowel organisch als betaalde advertenties) stopt zodra je daar minder actief bent of geen geld meer in pompt. SEO zal altijd blijven, mits je daar direct aan het begin aandacht aan besteed hebt.

WordPress zelf draagt gelukkig ook een steentje bij aan goede SEO doordat de code schoon is (dat kan Google waarderen), maar als ik je website maak, zorg ik ook altijd voor:

  • goede meta titel
  • goede meta omschrijving
  • goede url (link van je pagina of blog)
  • geoptimaliseerde afbeeldingen en
  • goede tekstuele opbouw met H1 t/m H6 (sub)kopjes, dikgedrukte/schuingedrukte stukjes, interne links, opsommingen en minimaal 1 passende afbeelding, video of illustratie.

Wil je hier nog beter op scoren dan kan ik uitgebreide SEO toepassen op je website incl. o.a. zoekwoordenonderzoek en lokale SEO. Ik maak dan een analyse welke zoekwoorden optimaal zouden scoren voor jou pagina, blog, evenement en pas daar je tekst op aan. Goede zoekwoorden worden veel op gezocht, maar ze zijn nog niet verzadigd. Er zijn nog niet drastisch veel andere pagina’s of blogs aan gewijd. Bij lokale SEO maak ik je website met name goed scorend in de regio(‘s) waarin je opereert.

4. Doe aan content marketing

Ik hoor je denken: Wat is content marketing? Nou, als je op je website bepaalde specifieke content hebt waarmee je je website levendig en waardevol houdt, doe je aan content marketing. Aan welke specifieke content moet je dan denken:

Meestal is er in elke branche wel iets te bedenken wat jij direct kunt toepassen op jouw website. Door elke keer nieuwe, actuele content te leveren wat, als het even kan, ook SEO geoptimaliseerd is kun je vindbaarheid aanzienlijk vergroten. En daarmee is dit een heel duurzame manier van vindbaar worden en blijven, want je content blijft jaren lang nog vindbaar. Er is altijd één probleem (of eigenlijk twee): Het kost tijd én je hebt inspiratie nodig. Ik kan je hier wel mee helpen. Ik ben zelf geen tekstschrijver, maar ken wel professionele tekstschrijvers die blog-abonnementen aanbieden om je dit uit handen te nemen. Wat ik wel kan doen is je maandelijks inspiratie en tips aanleveren over wat je kunt plaatsen en hoe het je minder tijd gaat kosten. Ook kan ik je tekst wel SEO optimaliseren. Mocht je geïnteresseerd zijn, neem dan contact op.

5. Consistent posten op social media volgens een strategisch plan

Hier laten de meeste ondernemers wel eens wat liggen (en ik ook voordat ik mezelf er weer eens in ging verdiepen middels diverse opfriscursussen). Je doet maar wat. Je moet elke keer maar weer je aanbod posten, want men moet iets bij je kopen. Maar door een strategisch plan te maken heb je voor jezelf helder wat je kunt posten, hoe je het moet brengen en hoe je meer engagement krijgt. Ook hierbij geldt: het kost tijd en je hebt inspiratie nodig, maar met een plan kom je al wel een stuk verder. Heb je hierbij hulp nodig? Bekijk mijn aanbod voor online marketing en wat ik op dit gebied voor je kan betekenen.

6. Begin met online adverteren

Het grote voordeel van online adverteren is: je bereikt echt je doelgroep! Als je organisch (gratis) op social media post krijg je zichtbaarheid door je aantal volgers, je engagement op je posts (likes, comments, delen, etc) en de juiste hashtags bij je post. Dat zal in het begin dus nog niets opleveren, je hebt immers nog geen (of weinig) volgers. Maar je volgers (en hun volgers/vrienden/connecties) behoren niet altijd tot je doelgroep. Ze kunnen verder weg in Nederland of zelfs in het buitenland wonen, mogelijk herkennen ze zich niet in de problemen waar jij een oplossing voor bied of ze kennen je wel, maar hebben geen interesse in jouw aanbod. Deze personen kunnen jou natuurlijk wel voorstellen bij potentiële klanten en zo als ambassadeur optreden, omdat ze jou kennen of je aanbod langs hebben zien komen. Heel waardevol, maar je wil natuurlijk ook direct die potentiële ideale klant, die wel tot je doelgroep behoort, bereiken. Dat kan door te adverteren op social media. Je kunt daar je doelgroep selectie maken door te filteren op: leeftijd, geslacht, demografie, hobby’s en interesses en alleen aan de mensen die daar binnen vallen je advertentie tonen. Het maakt dan niet uit hoeveel volgers of connecties je hebt.

Op Google adverteren werkt net iets anders. Mensen gaan googlen, omdat ze iets zoeken. Een oplossing voor een probleem, een bepaalde dienst, een bedrijf in de buurt. Op social media zoekt men meestal naar bepaalde personen en komt je advertentie voorbij omdat ze aan het scrollen/swipen zijn en in hun cookies is opgeslagen waar hun interesses liggen. Als je op Google adverteert bereik je dus de mensen die echt zelf al naar jouw oplossing op zoek waren. Uiteraard is een combinatie het allerbeste. Ik kan je hierbij helpen bij online marketing.

7. Doe aan e-mailmarketing, maar verstuur geen “nieuwsbrieven”

Bij het woord “nieuwsbrieven” krijgt iedereen jeuk en rode vlekken. Zo noemen we dit dus zeker niet. De kunst is om:

  • waarde te bieden aan je lezers. Denk aan tips & trucs binnen jouw vakgebied hoe ze zelf iets kunnen doen of oplossen.
  • goed te segmenteren binnen je mailing programma zodat de juiste mensen de juiste mails krijgen
  • niet te veel mails te sturen. Het hangt wel af van je branche/niche wat jouw ideale frequentie is.
  • uit te kijken met te veel sales mails. De verhouding van aan de ene kant waarde (of leuke details over je bedrijf of jezelf) en aan de andere kant sales zou 80% / 20% moeten zijn.
  • onderaan elke mail ook een call-to-action toe te voegen. Wat verwacht je van de lezer dat hij/zij gaat doen naar aanleiding van je mail? Dat hoeft niet altijd een verwijzing naar je aanbod/product te zijn, maar kan ook verwijzing zijn naar een blog dat dieper in gaat op dit onderwerp of de vraag om je te volgen op social media.
  • het niet te veel op een nieuwsbrief te laten lijken, maar op een gewone mail die je naar je klanten zou sturen. Dus platte tekst, linkjes (af en toe een button is geen probleem) en een emailhandtekening. Begin dus niet bovenaan met groot je logo.

Even een kleine kanttekening: voor webshops mag het wel op een nieuwsbrief lijken en mag je het ook wel zo noemen. Daarin komen vrijwel altijd je nieuwste producten, een actie(code) of mededeling. Ook webshops kunnen trouwens gewoon aan bloggen doen welke weer in je nieuwsbrief terug komt. Daar maak je je nieuwsbrief wel interessanter mee.

8. Bekijk de mogelijkheden van influence marketing

Influencers inzetten is zeker niet voor elke branche toepasbaar. Bied je een product aan en is je doelgroep jong (15-25 jaar), dan kun je dit zeker overwegen. Let wel op dat het inzetten van influencers in eerste instantie als doel heeft om meer volgers te krijgen. Verwacht niet ineens een flinke piek in je verkoop. Maar uiteindelijk is het wel zo: hoe meer volgers, hoe meer potentiële klanten die ook daadwerkelijk iets bij je afnemen. Denk je dat dit wel iets voor jou is? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.

Extra tip: incognitovenster

Wil je weten of je website goed vindbaar is? Open dan altijd een nieuw incognito venster om te zoeken! Een gewoon venster bevat allerlei op jou afgestemde cookies en instellingen waardoor hetgeen je te zien krijgt niet een weergave is van de werkelijkheid.

Conclusie

Hoewel er altijd wel een maand of drie overheen gaan voordat je website vindbaar word in Google, zijn er veel dingen om te kunnen doen om je vindbaarheid te vergroten. Kijk wat bij jou en je bedrijf past en of je het zelf zou willen doen of dat ik je er bij kan helpen. Onthoud in ieder geval dat je het niet zelf hoeft te doen, het is tenslotte jouw core-business niet.

*Deze blog kan affiliate links bevatten. Wat houdt dat in? Als je via die link een aankoop doet ontvang ik daar een percentage van. Voor jou verandert er niets, je helpt mij alleen aan een extra zakcentje. Dankjewel alvast ;)!
Wil je meer weten over affiliate marketing en welke mogelijkheden het voor jou biedt? Neem dan contact op.

Gerelateerde blogs

Waarom heb ik een website nodig?

Waarom heb ik een website nodig?

Waarom zou je een website nodig hebben met al die mogelijkheden op social media. Je kunt daar toch ook gewoon neerzetten wat je aanbied? Mensen kunnen via die weg gemakkelijk contact opnemen. Ik kom veel ondernemers tegen die zeggen dat ze geen website nodig hebben,...

Lees meer
Website na 3-5 jaar vernieuwen

Website na 3-5 jaar vernieuwen

Ben je al een tijdje de trotse eigenaar van een goede website? Dan heb ik een nieuwtje voor je: Een website moet eigenlijk om de 3 tot maximaal 5 jaar vernieuwd worden. Ik ga er vanuit dat je website destijds wel door een kundige webdesigner gemaakt is, daar heeft het...

Lees meer
Je vindbaarheid verbeteren

Je vindbaarheid verbeteren

Eigenlijk is je vindbaarheid het allerbelangrijkste. Je kunt nog zo'n mooie website hebben, maar als je hij niet vindbaar is ben je nog nergens. Ook is het meestal heel vaag en grijs gebied om je vindbaarheid te verhogen. Ik hoor heel vaak: "Mijn website is slecht...

Lees meer
× Kan ik je helpen?