Eigenlijk is je vindbaarheid het allerbelangrijkste. Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als je hij niet vindbaar is ben je nog nergens. Ook is het meestal heel vaag en grijs gebied om je vindbaarheid te verhogen. Ik hoor heel vaak: “Mijn website is slecht vindbaar. Hoe kan ik dat verbeteren? Hoe word ik vindbaarder?”
Ik heb een aantal tips om je website vindbaarder te maken:
Maak gebruik van een veelgebruikt CMS systeem
WordPress is hiervan de bekendste en ik werk er zelf ook altijd mee, maar er zijn er meerdere. Omdat WordPress zo bekend en beroemd is, hecht Google er ook veel waarde aan. Daarnaast zijn deze websites vaak snel, technisch goed en mobiel vriendelijk. Daarnaast installeer ik hierbij altijd de Yoast SEO plugin die je vindbaarheid ook een boost geeft en waarmee je kunt zien hoe waardevol je content wordt bevonden.
Google bekijkt je website als een bezoeker
Waar je bezoeker van houdt, houdt Google ook van. Dus schrijf waardevolle content. En leesbare goed opgebouwde teksten met kopjes, subkopjes, alinea’s, linkjes, opsommingen, ondersteundende afbeeldingen. Een lap tekst wordt niemand blij van, Google ook niet. Wat betreft de afbeeldingen voor je website raad ik je aan om een fotograaf in te schakelijk (hoewel ik dat zelf ook nog een drempel vind hoor..). Laat foto’s maken van dingen die passen bij je vakgebied, maar ook zeker van jou zelf. Mensen willen altijd weten wie er achter een bedrijf zit én het maakt je bedrijf en website persoonlijker. Schrijf je blogs of heb je een agenda of kalender op je website waar je graag afbeeldingen bij wilt? Dan kun je ook gebruik maken van de beschikbare gratis stockphoto websites zoals unsplash.com, pexels.com, freepik.com en pixabay.com. En dan heb je ook nog de betaalde stockphoto websites zoals istock.com, 123rf.com en shutterstock.com waar je ook nog kunt kijken als de gratis websites niet bevatten wat je zoekt.
De juiste zoekwoorden
Dit is een ingewikkeld punt. Je tekst moet de juiste zoekwoorden bevatten (zeker in de titel) om goed vindbaar te kunnen zijn. Hiervoor kun je het beste bij je huidige klanten navragen waar ze op zouden zoeken of waar ze op gezocht hebben, wat hun probleem is waar ze bij je mee komen. Dan kom je achter je zoekwoorden. Vaak zijn die anders dan je zelf had bedacht. Ook zet ik je gelanceerde site altijd in Google Search Console (en Google Analytics) waardoor we na verloop van tijd kunnen zien op welke zoektermen je site gevonden wordt. Wil je de statistieken van je website (die ik voor je gebouwd heb) graag inzien? Ik kan je toegang geven als je een gmail account hebt. Heb je dat niet dan is een schermafbeelding of export natuurlijk ook mogelijk. Laat het me weten!
Google Business pagina
Meld je bedrijf aan bij Google for Business. Hiermee zet je letterlijk je bedrijf op de kaart (Google Maps). Je krijgt dan aan de rechterkant in Google een vak met je bedrijfsinformatie (zie afbeelding hiernaast). Je logo en/of een foto, openingstijden, link naar je website, telefoonnummer én je eventuele ontvangen reviews. En ook die reviews is zeker een hele fijne bijkomstigheid. Het kan potentiële klanten echt over de streep helpen, maar is ook een hele fijne voor je vindbaarheid. Vraag je huidige klanten dus om daar een review te plaatsen. Ook kun je die reviews weer op je website zetten. En vergeet niet dit Google Business profiel actueel te houden.
Deel je website ALTIJD bij je posts op social media
Uiteraard deel je je acties, lanceringen, evenementen, nieuwe producten of diensten actief op social media. Maar plaats in of onder je tekst ook altijd de link naar je website. Of nog beter: het gerelateerde product, de specifieke blog of het evenement. Zo geef je het aantal bezoekers op je website een mooie boost, wat Google ook weer waardeert. Een post zonder een link naar je website is eigenlijk zonde van je tijd.
Blog regelmatig of plaats evenementen
Als je website gelanceerd is, begint het eigenlijk pas. Een “stille” website zal nooit heel hoog scoren (tenzij je de andere punten om je vindbaarheid te verbeteren heel goed hebt aangepakt). Dus houdt je website in beweging door regelmatig iets aan te (laten) passen, een nieuwe blog te plaatsen, een evenement aan te kondigen, nieuwe producten te lanceren. Het blijft lastig hier tijd voor vrij te maken (ook voor mij bij mijn eigen website), maar een vaste dag en tijdstip in de week, 2 weken of maand hiervoor blokken wil nog wel eens helpen.
Gun het de tijd
Je site is niet van de ene op de andere dag (beter) vindbaar. Dit kost tijd. Google moet je site opnieuw indexeren en dat gebeurd niet dagelijks.
Check je eigen vindbaarheid
Als je de vindbaarheid van je website wilt checken, moet je niet gewoon in Google gaan zoeken. Je browser (Chrome, Edge, Safari, Firefox) heeft jouw zoekgedrag, locatie en ip-adres opgeslagen dus je krijgt dan een vertekend beeld. Wil je echt weten hoe vindbaar je bent, zoek dan in een incognito browser. Bij Chrome kan je dat doen door de 3 puntjes rechtsboven aan te klikken en dan klikken op “Nieuw incognitovenster”.
Extra tips:
- Bedenk of je nog meer domeinnamen aan je website kunt linken. Vaak kosten deze (maar) €10-€15 per jaar (.nl) en het kan je wel helpen met de vindbaarheid. Zeker als je url op meerdere manieren geschreven zou kunnen worden.
- Zorg dat je social media bericht meer wordt geliked en/of gedeeld door er een actie aan te koppelen.
- Zet ook hashtags bij je social media posts (kan ook in een reactie als je het lelijk/onoverzichtelijk vindt).
- Vertel ook face-2-face zoveel mogelijk mensen van je (nieuwe) website en deel je visitekaartjes uit.
Wil je graag dat ik je help met je vindbaarheid? Neem dan contact op.