Dat je goud in handen hebt als je (goede en waardevolle) reviews bezit, weten inmiddels alle ondernemers wel. Er zijn niet voor niets veel review websites zoals Trustpilot, Zoover, Tripadvisor en Eet.nu. Om uiteindelijk over te gaan tot aankoop hebben mensen nu eenmaal de zekerheid nodig dat ze iets goeds aangeschaft hebben. En wie kunnen die zekerheid nou beter bieden dan je bestaande klanten. Wat jij zelf verkondigd als waarheid over de uiteindelijke resultaten van jouw diensten of producten is wel heel nuttig voor het totaalbeeld, maar iedereen weet dat je dit kunt aandikken of verdraaien. Reviews van klanten worden als meer waardevol gezien dan alles wat jij zelf verteld over je dienst of product.
Hoe krijg je reviews?

Aan reviews kun je op verschillende manieren komen:
- Vraag je klanten actief (na oplevering van een dienst of product) per mail, whatsapp of mondeling of ze een review willen schrijven die jij op je website kan zetten en delen in je socials
- Zet op verschillende plekken (in je emailhandtekening, in je facturen) een link naar het review-formulier op je Google Business pagina.
- Voor vakantiehuisjes of verhuur van ruimtes: leg een boek neer waar klanten een review in kunnen schrijven
- Combinatie van bovenstaande
Uiteraard kun je het beste bovenstaande combineren, maar daarbij zijn de Google reviews (op je Google Business profiel, zoals de afbeelding rechts) wel in alle opzichten het meest waardevol. Ik leg je uit waarom:
Google reviews geven je vindbaarheid een boost
Als je op Google zoekt naar een oplossing voor je probleem (wat dat probleem ook moge zijn), doet hij zijn best om de professionele oplossingen te onderscheiden van de huis-tuin-en-keuken oplossingen. Een punt waaraan Google meet of je een professional in je vakgebied bent zijn reviews. En dan niet alleen het aantal sterretjes dat je gekregen hebt, maar ook de tekst die er bij geschreven is. Die reviews zijn voor Google extra meetbaar en waardevol als ze op je Google Business profiel staan. Ze zijn (in de meeste gevallen) van echte mensen en klanten, want je hebt wel veel gmail e-mailadressen nodig om ze zelf te plaatsen en het biedt een realistisch beeld van de waarde van je producten en diensten. Je kunt namelijk ook gewoon slechte reviews ontvangen als klanten ontevreden zijn.
Potentiële klanten hechten waarde aan Google reviews
Google reviews worden door potentiële klanten als betrouwbaar gezien. Als eigenaar van het bedrijf heb je namelijk alleen invloed op de reviews door goed werk te leveren. Je kunt slechte reviews niet verwijderen (je kan Google wel vragen om ze te herzien als het echt niet juist is en Google checkt de reviews wel op nepcontent) en zelf reviews toevoegen aan je Google Business profiel zou wellicht kunnen, maar moet je daar specifiek een e-mailadres en Google account voor aan maken. Daar komen klanten echt wel achter.
Als je reviews op je website hebt staan (niet van Google) die je wel van klanten ontvangen hebt is het voor potentiële klanten maar de vraag of dat echt is, want dat zou je net zo goed verzonnen kunnen hebben (uiteraard heb je dat niet, maar dat is wel wat de klant zich kan afvragen). Hoewel je deze reviews natuurlijk niet in je mailbox gaat laten zitten en wel gewoon wilt gebruiken op je website om potentiële klanten een goede keuze te laten maken, gaan ze je minder goed helpen dan je Google reviews.
Het is (nu nog) gratis
Tot een paar jaar terug kon je aan de meeste WordPress plugins en tools wel gratis (of voor een eenmalig klein bedrag) wel komen. Tegenwoordig moet overal een abonnement aan hangen en zit je er dus jaren aan vast (dus opletten wanneer je abonnement automatisch vernieuwd wordt) en is maar de vraag of je de plugin dan nog nodig hebt. Platformen als trustpilot rekenen ook een bedrag per maand voordat jij daar reviews kan ontvangen. Google is gelukkig voor het grootste deel nog gratis. Het is alleen de vraag voor hoe lang nog.
Uitzondering: webshops
Bij webshops is het belangrijk een keurmerk te hebben zoals thuiswinkel waarborg of Stichting WebwinkelKeur en via die weg primair reviews te verzamelen. Je kunt ze dan nog altijd koppelen aan je Google Reviews voor een nog completer beeld voor je (toekomstige) klant. Dit keurmerk is essentieel omdat de klant zekerheid wil dat je te vertrouwen bent. Er zijn een hoop malafide webshops in omloop dus je wilt niet dat je klant inschat dat je niet te vertrouwen bent. En als je via dat betrouwbaar keurmerk ook nog goede reviews hebt weten te verzamelen is dat wederom in alle opzichten goud waard: Voor je nieuwe klant én voor Google.
Conclusie
Dus als jij via je Google Business profiel veel goede en waardevolle reviews weet te ontvangen:
- Kom je boven je concurrent terecht die geen/minder goede reviews heeft.
- Ben je beter vindbaar, omdat Google je een betere ranking geeft.
- Kunnen potentiële nieuwe klanten ook snel aan jouw Google Business profiel zien dat je goed werk levert
Heb je nog geen Google Business pagina en vind je dat te veel gedoe om zelf te doen?