8 Merken met logo redesign om het belang van ‘social distancing’ te benadrukken

Het coronavirus houdt de wereld voorlopig in haar greep. Ondanks een versoepeling van maatregelen blijft de boodschap ‘vermijd onnodig contact, werk thuis en houd afstand’. Het houden van afstand, ook wel social distancing genoemd, is wereldwijd de meest gecommuniceerde boodschap. Het heeft ook merken aan het denken gezet, want hoe kunnen zij deze boodschap ondersteunen en verspreiden? Veel communiceren een statement, maar in sommige gevallen kiest men zelfs voor een (tijdelijk) aangepast logo. We bespreken een aantal merken met een logo redesign om het belang van ‘social distancing’ te benadrukken. 

 1. Miss Chiquita houdt het voor gezien 

 Als reactie op het coronavirus en om het belang van sociale afstand te benadrukken, heeft bananenmerk Chiquita haar logo van een redesign voorzien. Het merk, bekend van de stickertjes op bananen, baarde opzien door Miss Chiquita uit het logo te halen. Miss Chiquita kwam zelf met een verklaring, want met de woorden ‘Ik ben thuis, blijf ook thuis en bescherm jezelf en anderen’ werden mensen opgeroepen om thuis te blijven om verspreiding van het virus te voorkomen. 

 2.Kappa neemt tijdelijk gepaste afstand

 Ook het Italiaanse sportmerk Kappa heeft het logo aangepast vanwege het coronavirus. Het originele logo bestaat uit een man en vrouw die met de rug tegen elkaar zitten, maar gezien de social distance is dit niet meer van deze tijd. In het aangepaste hebben de twee mensen – al dan niet tijdelijk – gepaste afstand van elkaar genomen. De slogan ‘Stronger together, even when apart’ maakt de boodschap extra krachtig en roept op tot solidariteit. 

3. Videobeldienst ZOOM brengt mensen juist dichter bij elkaar 

Het was even wennen, maar nu we wekenlang aan huis gekluisterd zijn, is videobellen uitgegroeid tot een onmisbaar communicatiemiddel. Het maakt het mogelijk om op afstand les te geven, te overleggen met collega’s of bij te kletsen met vrienden en familie. Het gebruik van videobeldiensten brengt mensen juist dichter bij elkaar. Dit communiceert ook videobeldienst ZOOM middels een logo redesign: de O’s omarmen elkaar. Ook de slogan ‘Shorten the distance’ is erg sterk gezien de imitatie van de originele boodschap. 

4. Google Doodle volgt de richtlijnen van de WHO 

Een Google Doodle is een aangepast logo dat regelmatig gebruikt wordt door de zoekmachine van Google. Meestal tijdens feestdagen en evenementen, maar nu ook tijdens het coronavirus. De letters ‘Google’ houden afstand van elkaar en benadrukken het belang van sociale afstand. Wanneer op de Google Doodle wordt geklikt, wordt de gebruiker doorverwezen naar een pagina met zoekresultaten over het onderwerp van de Doodle in kwestie, in dit geval richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie. 

5. Randstad creëert afstand tussen dienst en klant 

Het Nederlandse Randstad heeft het logo aangepast om het belang van de boodschap ‘houd afstand’ te benadrukken. Het bekende beeldmerk van het logo bestaat uit twee letters ‘R’. De gespiegelde ‘R’ zorgt voor balans in het logo en maakt visueel duidelijk dat Randstad een intermediair is tussen (flex)werkers en zakelijke klanten. Vanwege het coronavirus is er nu meer afstand tussen deze groepen. Het aangepaste logo is daar een weerspiegeling van en benadrukt het belang van afstand houden. 

6. Hyundai schudt voorlopig geen handen meer 

Diverse autobedrijven daagden elkaar uit om met een aangepast logo te komen vanwege het coronavirus. Ook Hyundai ging de uitdaging aan. Voor de mensen die het niet weten: het originele logo van Hyundai staat voor twee mensen die elkaar de hand schudden. Deze wijze van begroeting zorgt voor de verspreiding van het virus en mag niet meer. In het begin werd er opgeroepen om te begroeten door elkaar met de ellebogen aan te tikken en het aangepaste logo van Hyundai is daar een visuele weergave van. 

7. McDonald’s en de gescheiden Gouden Bogen 

Ook restaurantketen McDonald’s neemt wereldwijd maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het restaurant is in veel landen gesloten. Daarnaast roept het gasten op om thuis te blijven of om te kiezen voor McDrive en McDelivery. Om de boodschap extra kracht bij te zetten besloot de marketingafdeling een aangepast logo de wereld in te slingeren waarbij de Gouden Bogen een stukje uit elkaar staan. 

8. Volkswagen houdt afstand 

In navolging van Hyundai heeft ook Volkswagen een logo redesign doorgevoerd. Om de social distance boodschap te communiceren heeft Volkswagen afstand gecreëerd tussen de initialen ‘V’ en de ‘W’. Met de slogan ‘Thanks for keeping your social distance’ kiest Volkswagen ervoor om uit te leggen dat het belangrijk is om uit de buurt van elkaar te blijven. En dan natuurlijk niet alleen op de weg, want alleen zo kan de verspreiding van het coronavirus gestopt worden. 

Ook toe aan een logo redesign of (tijdelijk) aangepast logo? 

Wil je ook een logo redesign doorvoeren? Of een nieuw logo laten ontwerpen? Dan ben je bij mij op de juiste plek. Wat je ook wilt, ik help je graag. Neem contact op of kijk hier voor meer informatie. 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer