Bloggen kan je in principe toepassen op elke website, in elke branche. Het enige wat je nodig hebt (en wat ook gelijk het lastigste is) is onderwerpen en tijd. Maar laten we beginnen met waarom je zou moeten bloggen. Ik heb 4 redenen voor je:
Om je expertise over te brengen
Door te bloggen over voor jou relevante en specialistische onderwerpen, toon je je expertise. Je onderscheidt je hiermee van de “zolderkamer ondernemers”. Je laat zien dat je veel kennis hebt van de producten of diensten die je aanbiedt.
Voor je vindbaarheid
Juist doordat je je met bloggen als expert neerzet, rankt Google je website ook hoger dan een website van een concurrent zonder blogs. Blogs bevatten daarnaast (als het goed is) veel unieke, voor jou bedrijf relevante en rijke content waarop je vervolgens gevonden wordt. Doordat potentiële klanten googlen op een onderwerp (combinatie van zoekwoorden) wat jij consequent in je blog verwerkt hebt, zullen ze op jouw blog terecht komen en op die manier wellicht getriggerd worden om jouw diensten of producten (bij een webshop) af te nemen.
En nu zul je je afvragen: “Waarom red ik dat dan niet met alleen mijn website?” Omdat je website zelf (de pagina’s) normaal gesproken niet zodanig veel rijke content bevat. En dat zou ook niet moeten. Je kunt daarop niet alle details van die dienst behandelen. De pagina over een dienst dat je aanbied bevat meestal een beknopte samenvatting. Terwijl je over dit onderwerp vaak nog veel meer kunt vertellen (en nog belangrijker:) vragen van potentiële klanten kunt beantwoorden. Als je dat allemaal op die ene diensten pagina zet, zal het veel te veel en onoverzichtelijk worden waar potentiële klanten op afhaken. Bloggen is dus een manier om toch op alle vragen van je (potentiële) klanten een overzichtelijk antwoord te geven terwijl ze niet helemaal overdonderd worden. En op die losse vragen wordt je dan vindbaar.
Omdat het een duurzame manier van zoekmachine optimalisatie is
Je blogs zullen (mits jij ze zelf niet verwijderd) lang vindbaar blijven via Google. Social media is aan verandering onderhevig, Stel dat Instagram ineens bedenkt dat het platform er anders uit moet zien of een ander algoritme uitgevonden heeft dan is het maar de vraag wat dat doet met jou posts, reels, stories, etc. Hoewel je social media zeker nodig hebt voor de snelle zichtbaarheid is bloggen dus wat duurzamer en langduriger.
Je kunt over één onderwerp meerdere blogs schrijven
Zoals ik eerder al aangaf: Van een (landings)pagina op je website is er meestal maar één aanwezig. Puur met als doel om je product of dienst te verkopen. Omdat mensen meestal niet geneigd zijn om bij de eerste keer dat ze je landingspagina bezoeken direct over te gaan tot aankoop, is het handig over dat onderwerp meerdere blogs te hebben. Zo word je landingspagina niet onnodig lang en kunnen ze zich, indien gewenst, toch meer verdiepen in het onderwerp voordat ze besluiten te kopen of jou om meer informatie te vragen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een potentiële klant 7 contactmomenten nodig heeft voordat hij besluit over te gaan tot aankoop. Daar is je website een groot onderdeel van, want die is 24/7 beschikbaar, jij niet.
Ja leuk, en hoe moet ik dan bloggen?
Ten eerst moet je jezelf overtuigd hebben dat je ook echt wilt gaan bloggen. Uiteraard hoef je het niet zelf te doen als je geen tijd of inspiratie hebt. Zorg in ieder geval dat je er voor jezelf het nut van in ziet.
Zelf doen of uitbesteden
Als je zelf enigszins de tijd en inspiratie kunt vinden en het ook nog nog wel leuk vind om te doen, kun je er zeker zelf mee aan de slag gaan. Alleen…(zoals met alles wat nieuw is)…het gaat je even tijd kosten. Dus heb je die tijd echt niet en lijkt het je het ook helemaal niet leuk om te doen: besteed het dan uit. Nu ben ik zelf geen tekstschrijver, maar ik heb nauwe contacten met tekstschrijvers die blog-abonnementen aanbieden. Zou je ze wel zelf willen schrijven, maar heb je geen inspiratie? Heb je geen idee waarover dan? Dan kunnen we wel even sparren. Vraag mij voor de mogelijkheden.
Maak een lijst van onderwerpen in je telefoon
Je hebt vast een app op je telefoon waarin je snelle notities verzameld. Ik gebruik zelf ClickUp om alles in te verzamelen, plannen en structureren. Ook kun je binnen ClickUp gebruik maken van AI-gestuurde mogelijkheden. Vind je het lastig om onderwerpen te bedenken? Begin dan eens met een lijst met vragen en problemen waar je huidige klanten mee bij je komen. Ben je net gestart? Dan kun je in je omgeving navragen waar zij aan denken voor jouw bedrijf of vraag om inspiratie aan ChatGPT (zie verderop in deze blog).
Daarnaast is het vaak zo: Als je actief opzoek bent naar onderwerpen kom je met geen mogelijkheid op ideeën. Inspiratie en creativiteit kun je meestal niet aanroepen. Als je onder de douche staat, net in bed ligt, gedachteloos in de file voor je uit staart of met iemand in gesprek bent ontstaan de onderwerpen. Zorg dus voor een app op je telefoon waarin je snel notities kunt maken en noteer daar de onderwerpen zodra je er aan denkt. ClickUp is niet de enige fijne productiviteits-app op de markt, er zijn veel soortgelijke apps beschikbaar.
Plan meerdere blogs tegelijkertijd in
Je hoeft echt niet een blog te publiceren op gezette tijden. Meestal heb je dan helemaal geen tijd, laat staan inspiratie! Blok 1x in de maand dus je agenda voor een uurtje of twee en schrijf meerdere blogs tegelijk (je hebt de onderwerpen dan al op de plank liggen van de tip hierboven). Plan ze in zodat ze automatisch op een door jou gekozen dag en tijdstip gepubliceerd worden. In WordPress zit dat er standaard in.
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van ChatGPT
Van ChatGPT heb je vast al eens gehoord. Je kunt het gebruiken voor allerlei dingen, maar ook zeker om een blog te schrijven. Als je ChatGPT wilt gebruiken moet je weten hoe je goede prompts schrijft. Een prompt kun je zien als een opdracht die je aan ChatGPT geeft. Die moet natuurlijk wel goed verwoord zijn om te zorgen dat ChatGPT jou geeft wat je wil. En let op: Neem de tekst die ChatGPT je geeft nooit klakkeloos over, ook ChatGPT maakt wel eens fouten. Check altijd op juistheid. Je kunt ChatGPT ook aanleren om een tekst in jouw schrijfstijl te schrijven (als je de juiste prompts weet te geven), maar je kunt delen ook beter een beetje herschrijven. Eigenlijk dient ChatGPT vooral voor inspiratie. Je weet dankzij chatGPT waar je over kunt schrijven en wat je er inhoudelijk in kunt zetten. Zo kun je ChatGPT ook vragen om alleen de pakkende titel of subkopjes voor een bepaald onderwerp te bedenken zodat jij weer verder kunt. Wil je hier graag wat hulp bij?
Vergeet ook Google niet
Je blog moet uiteraard lekker leesbaar zijn. Het bevat een pakkende titel, subkopjes, indien mogelijk opsommingen, linkjes, afbeeldingen of video’s, etc. Het moet vooral uitnodigend zijn om te lezen voor je bezoeker. Lappen tekst lezen vind niemand leuk. En ook informele zakelijke teksten worden niet gelezen. Schrijf alsof je het verteld, is mijn tip. Gooi je persoonlijkheid er in,
Ook Google houdt van een goed opgebouwde en rijke tekst. Weet ook dat je je blog nóg beter kunt (laten) optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie. Er zal dan zoekwoorden onderzoek gedaan moeten worden om de voor jou meest relevante zoekwoorden in je blogs te kunnen verwerken. Op basis daarvan kan de rest van de tekst een beetje herschreven worden.