Waarom zou je een website nodig hebben met al die mogelijkheden op social media. Je kunt daar toch ook gewoon neerzetten wat je aanbied? Mensen kunnen via die weg gemakkelijk contact opnemen. Ik kom veel ondernemers tegen die zeggen dat ze geen website nodig hebben, want ze redden zich met hun LinkedIn pagina of door mond-tot-mond reclame. Als je via die weg voldoende klanten binnen haalt is dat zeker heel fijn. Maar is het ook niet zo dat je datgene wat je niet hebt, ook niet kunt missen?
Hierbij 9 redenen waarom je zeker WEL een website moet hebben:
1. Jij bent je website!
Je website is de plek waar je hele branding samen komt. Wie je bent, wat je visie is, je uitstraling, waar je voor staat, of je professioneel werk levert, etc.
2. Een website is laagdrempelig
Een website is een laagdrempelige eerste stap voor een potentiële klant. De meeste mensen zijn niet bereid direct te bellen of mailen voor meer informatie.
3. Met een website kom je professioneler over
Je neemt je bedrijf of merk serieus, je bent geen zolderkamer ondernemer en je zal ook wel wat andere tevreden klanten hebben, want je hebt budget voor een professionele website. Dat is wat vaak onbewust gedacht wordt. Dus aan de andere kant: Zonder website word je al gauw als onprofessioneel aangemerkt, want “je hebt er dan vast (nog) geen budget voor”.
4. Je website is een cruciaal onderdeel van je klantreis
Klantreis? De wat?! De klantreis is de reis die je klant aflegt voordat hij/zij iets van je afneemt. Die klantreis kan opgedeeld worden in vijf fases:
- Awareness (iemand weet van het bestaan van jouw product en/of dienst)
- Consideration (iemand overweegt jouw product en/of dienst)
- Purchase (iemand koopt jouw product en/of dienst)
- Retention (iemand komt terug)
- Advocacy (iemand beveelt jou aan)
Stap 1 en stap 2 gebeuren vaak via je website, omdat die je complete aanbod overzichtelijk weergeeft. Daarnaast hebben bezoekers tijd nodig om uiteindelijk ook klant bij je te worden. Stap 2 kan heel veel tijd overheen gaan. Gemiddeld gaan hier 7 contactmomenten aan vooraf voordat ze overwegen iets bij je af te nemen. Het feit dat iemand over jou praat is een contactmoment, of dat je potentiële klant je logo ergens voorbij ziet komen. Maar je website is hier het meest cruciale onderdeel in doordat je potentiële klant altijd de beschikking heeft over je website hoeft hij/zij je niet steeds opnieuw op te zoeken.
5. Je website is 24/7 bereikbaar
Per telefoon, per mail/app of andere chat-apps ben je ’s nachts zeker niet beschikbaar, maar ook niet op vakantie of tijdens een afspraak. Hoe handig is het als dat voor je potentiële klant niet uitmaakt omdat hij alle informatie op je website kan vinden.
6. Potentiële klanten zoeken voordat ze je winkel of bedrijf lokaal bezoek
Verkoop je je producten of diensten vooral lokaal? Dan is dit heel belangrijk. 46% van alle zoekopdrachten in Google komen van mensen die op zoek zijn naar lokale informatie. Daarbij komt dat in 97% van de gevallen mensen via je website meer te weten komen dan via een briefje in de supermarkt, een flyer bij de huisarts of een gesprek met de buurman.
7. Je bent zelf in-control
Op social media ben je afhankelijk van de functies die het platform jou biedt. Je kunt het niet zo structureren dat het voor jouw (potentiële) klanten duidelijk is wat je doet. Je kunt je klanten niet op de perfecte manier aanpreken. Als daarnaast een potentiële klant gaat googlen op zoektermen die voor jou super relevant zijn en dan per toeval alleen een Facebook of LinkedIn pagina van jou treft dan was dat niet hetgene wat hij/zij zocht. Zoekers op Google (wat nog steeds de norm is om antwoord te krijgen op onze vragen/problemen) willen een website, geen social media profiel.
8. Social media is aan veranderingen en trends onderhevig
Ken je Hyves nog? Daar was jaren geleden iedereen actief. Dat hele platform is in rook op gegaan. Zo kan een social media platform ook zomaar zijn ondergang tegemoet gaan. Jij bent dan alle informatie op je profiel of pagina kwijt en je bent in één klap onvindbaar en via die platformen onbereikbaar. Daarnaast kunnen de grote bazen achter de platformen besluiten de boel eens even anders te gaan inrichten. Ook dan kan dat zeer nadelige gevolgen hebben voor de online weergave van je bedrijf. Of je website verdwijnt dat bepaal je zelf. Jij bent daar zelf de baas over. Je website is owned media, je bent er zelf de baas over, jij hebt het in beheer. Social media noem je borrowed media. Je leent die ruimte, maar het is niet van jou.
9. Je website biedt waardevolle inzichten
Door de statistieken die je website je na verloop van tijd kan geven, krijg je inzicht in je bezoekers, je leads en je potentiële klanten. Waar komen ze vandaan. Demografisch van het land of de plaats, maar ook vanaf welk bron (vanuit Google zoeken, social media, een andere website of typen ze je domein rechtstreeks in) of medium (computer, smartphone, tablet). Wat doen ze op je website, waar klikken ze op, wat wordt het meest bezocht, op welke pagina zitten je bezoekers het langst. Als je die gegevens inzichtelijk hebt, kun je daar nog beter op inspelen en je website nog meer optimaliseren om nog meer potentiële klanten aan te trekken. Je voorkomt hiermee ook dat je verkeerde beslissingen maakt.
Social media bieden ook wel wat statistische gegevens, maar dan moet je wel echt structureel gaan adverteren (dus maandelijks een best bedrag investeren) wil je er echt conclusies uit kunnen trekken.
Conclusie
In eerste instantie denk je alleen maar “wat een boel geld, een website!” Maar onder aan de streep zul je zien dat het de investering dubbel en dwars waard is en het jou juist tijd en geld oplevert.
Dus ik ben oprecht heel blij voor je als je via Facebook of LinkedIn voldoende klanten binnenhaalt, maar weet ook dat het zeker nog beter kan.