Ben je al een tijdje de trotse eigenaar van een goede website? Dan heb ik een nieuwtje voor je: Een website moet eigenlijk om de 3 tot maximaal 5 jaar vernieuwd worden. Ik ga er vanuit dat je website destijds wel door een kundige webdesigner gemaakt is, daar heeft het waarschijnlijk niets mee te maken (tenzij je zelf hebt lopen aanrommelen natuurlijk…). Hoewel wij webdesigners ook elke dag bijleren en de webdesign-wereld natuurlijk nooit stil staat, zijn dat ook dingen waar we niets aan kunnen doen. Ik geeft je de redenen:
Omdat de techniek heel snel gaat
De meeste websites zijn gebouwd op een CMS, wat staat voor Content Management Systeem. Dit zorgt er voor dat je de website gemakkelijk kunt onderhouden (geen kennis van code nodig, het is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk), dat hij beter vindbaar is dan websites zonder CMS en dat de beveiliging in de basis goed is. Ik werk zelf altijd met WordPress, het meest populaire “open source” CMS. WordPress zelf wordt heel vaak geupdate. Als je een WordPress website hebt, moet je die updates ook doorvoeren om de beveiliging optimaal te houden. Meestal bevat een WordPress website ook een aantal plugins om verschillende functionaliteiten mogelijk te maken, zoals een contactformulier, webshop, evenementenkalender of fotoalbum. Ook die plugins moeten vaak geupdate moeten worden. Zo’n CMS bevat ook templates en/of thema’s. Deze bepalen de look & feel van je website, de indeling, kleuren en lettertypes. Een thema kan compleet zelf geprogrammeerd zijn (vaak op basis van een framework) of je hebt veel gratis en betaalde thema’s beschikbaar met eindeloos veel mogelijkheden. Als ik een thema zelf maak (op basis van een framework) ben ik heel vrij in de mogelijkheden en heb ik echt een uniek thema, maar het is erg tijdrovend en foutgevoelig. Daarnaast worden deze thema’s (en frameworks) nooit geupdate terwijl WordPress en de plugins wel met de tijd mee gaan. Dat maakt dat dit niet heel toekomstbestendig is. Ook beschikbare thema’s kunnen verouderd raken en niet langer ondersteund worden waardoor allerlei fouten er in sluipen. Ik werk zelf sinds een aantal jaar met Divi of Elementor wat het zelf maken van een thema sneller maakt en vooral minder foutgevoelig. Dit zijn namelijk zogenaamde Theme Builders (thema bouwers). Een paar jaar geleden waren deze Theme Builders er nog nauwelijks of het stond nog in de kinderschoenen. Divi en Elementor worden wel geupdate wat dus ook weer doorgevoerd moet worden. Nu zijn deze Theme Builders wel heel groot in de webdesign wereld dus dat de ondersteuning verdwijnt verwacht ik niet (ook omdat het een duur abonnement betreft), maar je weet het nooit. En je weet natuurlijk ook nooit wat de toekomst brengt op het gebied van Webdesign, WordPress, de plugins en de thema’s/templates. Wie weet komt er over een aantal jaar wel weer iets heel nieuws (en nog weer beters) op de markt.
Omdat jij of je bedrijf veranderd is
In de loop der tijd veranderd je bedrijf wel eens. Het kan zijn dat je andere/meer diensten of producten aanbied, maar ook dat je het over een hele ander boeg hebt gegooid. Ook was je toen wellicht starter en ben je nu meer geprofessionaliseerd met andere, nieuwe en frisse ideeën. Of wellicht sta je zelf anders in het leven. Mogelijk past je huidige website daar dan niet meer bij. Het is ook meteen een mooie gelegenheid om weer eens kritisch naar je content (tekst en afbeeldingen) te kijken.
Omdat je de look & feel niet meer passend vindt
Je hebt die muur in je woon- of slaapkamer vast wel eens een ander kleurtje gegeven of voorzien van een nieuw behangetje. En je hebt vast wel eens nieuwe kussens gekocht voor op de bank omdat je die vorige wat zat was. Of je hebt zelfs je hele inrichting vervangen, een nieuw bed gekocht, om nog maar niet over je garderobe te spreken. Zo werkt het ook bij websites. Wat nu “in” is, is over 3-5 jaar waarschijnlijk wel weer verouderd. Zo werkt dat nou eenmaal. En daarnaast kan een vernieuwde website het imago van je bedrijf verbeteren.
Omdat je je website optimaal veilig wil houden
Dit valt eigenlijk samen met de techniek die verouderd kan raken. Als een thema of plugin niet meer ondersteund wordt en dus geen updates meer aanbiedt, is dat een open deur voor hackers. Hetzelfde als met je telefoon die na een jaar of 2 geen updates meer krijgt. Dan ben je binnenkort eigenlijk wel aan een nieuwe toe (al werkt ie nog prima dus laat je het nog even zo). Gelukkig gaat dat bij webdesign niet zo snel. En een veilige website straalt vertrouwen uit en geeft jezelf ook rust natuurlijk.
Omdat je verouderde website klanten afschrikt
Het is tegenwoordig belangrijker dat je website er op een mobiel goed en gebruiksvriendelijk uitziet dan op een computer of laptop. De meeste mensen bekijken websites op hun mobiel in plaats van op een groter scherm. Deze benadering heet mobile-first. Dat was 5 jaar geleden wel anders. Toen moest je de meeste websites nog inzoomen om op je mobiel op een knopje te kunnen drukken. Of het navigatiemenu was gewoon niet werkbaar. Het zou goed kunnen dat jouw (verouderde) website dus ook niet zo goed mobielvriendelijk is. Dat kan je veel potentiële klanten (en dus omzet) mislopen, omdat het ze irriteert en ze vergeten je website later alsnog op een groter scherm te bekijken.
Daarnaast oogt het natuurlijk ook niet professioneel als je website niet met de tijd mee is gegaan.
Omdat Google verouderde websites niet kan waarderen
Als je website al een tijd niet bijgewerkt is, zul je lager scoren in Google. Hoe ouder je website, hoe verder je verdwijnt. De concurrentie is zo groot vandaag de dag dat dat heel snel kan gaan. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Conclusie
Denk eens goed na hoe oud je website is, wanneer is hij gemaakt? Past hij nog wel bij jou en bij je bedrijf? Zijn er dingen die je vandaag de dag anders zou willen? Zijn er dingen die je verouderd vindt? Ik help je er graag bij!